-->

PERKEMBANGAN BAYI ANDA SEMASA 7 BULAN (Part 2)


Jom layan sambungan perkembangan baby kite nih... Yang belum baca leh check sini untuk Part 1 yea!

6) MEMAHAMI BAGAIMANA OBJEK BERHUBUNG KAIT

  • Bayi Anda
Bayi anda mula memahami bagaimana objek berhubung kait antara satu sama lain dalam ruang tiga dimensi. Dia akan dapat menyusun alat mainan, seperti mengasingkan item mengikut saiz, contohnya blok. Dan jika dia merenung bayangnya di cermin tingkap dan anda tiba-tiba muncul di belakangnya, dia akan berpaling dan mencari anda dengan betul dan tidak akan menyangkakan yang reflekisi anda dalam cermin itu adalah anda. 

Jika anda mendapati bahawa mainan jenis sekejap nampak, sekejap tak nampak (baa-cak) amat menyeronokkan bagi bayi anda, ini adalah sebab dia sudah mula memahami bahawa objek adalah sesuatu yang kekal dan akan tertarik kepada permainan di mana orang atau benda muncul dan hilang. Malah, salah satu cara termudah untuk melekakan bayi yang berusia tujuh bulan ialah dengan menyorokkan objek di bawah selimut untuk dia mencarinya.
  • Qizeqi Saya
Kami sangat suka main cak-cak depan cermin. Biasanya time nak mandikan Qizeqi & time mandikan Qizeqi (mandikan die depan cermin la katakan) Suke r die tgk muke sape ntah yg comey2 dlm cermin tuh! Anak mummy ni kan suke sengeh, jadi mule r sengeh2 sambil nampak gigi die! Fun Fun Fun!

7) PATUNG DAN PERMAINAN YANG MENYERONOKKAN
  • Bayi Anda
Bayi anda seronok bermain mainan yang sama berulang-ulang kali sebab dia suka perkara yang boleh diduga. Selain main sorok-sorok (rujuk di atas), cuba masukkan juga mainan klasik seperti lari-lari keliling taman dan tepuk-kuih tepuk-kuih (patta-cake patta-cake) ke dalam senarai mainan anda.

Pada usia ini, bayi-bayi juga cenderung kepada patung mainan lembut sama ada kecil atau besar. Selalunya, satu daripada patung mainan kepunyaan bayi akan menjadi kegemarannya dan merupakan objek sekuriti baginya sehingga mainan itu bergelumang air liur dan dibawanya bersama-sama ke mana-mana sahaja. Jika anda membeli mainan lembut yang baru, carilah yang empuk, dijahit dengan kemas dan boleh dibasuh. Alat mainan lain yang sesuai termasuklah bola, silinder-silinder dalam sarang, alat mainan pop-naik dan anak patung besar.

Jika bayi anda mempunyai alat mainan kegemarannya, anda akan mendapati bahawa pepatah “semudah mengambil gula-gula daripada bayi” tidak benar lagi. Walaupun dahulu agak mudah untuk mengambil barang dari genggamannya, kini anda mendapati bayi akan membantah dengan kuat semasa anda mengambil alat mainan dan apa jua barang daripadanya.
  • Qizeqi Saya
Sebut pasal mainan ni, banyak la jugak mainan budak kecik nih. Mummy la ni yg giler sangat jenis takleh tgk mainan budak2!hehehe Bola, Patung Ziffi (tertinggal umah nenek la pulak!), Bola IKEA (tokki yg hadiahkan! kesayangan die la skrg nih), Buku lembut2, ABC cantum2 dll lagi lah. Cuma budak kecik ni lagi suke main remote tv, handfone mummy & daddy sambil hempok2 ke lantai! kalu amek kompem2 nanges! & Bekas Tisu Basah die! Bagus jugak kn? Dah jimat duit mummy tak payah beli mainan lagi! 

Kenangan dengan Ziffi tersayang. Nama nak class kan? Ziffi tau!

Ni lah peneman setia Qizeqi sekarang. Apa-apa musti nak bola nih!

So, inilah diantara perkembangan-perkembangan baby kita yg perlu kita  alert. Sebagai ibu perasaan risau tu mmg takleh nak tinggalkan? Macam-macam kita pk takut baby kita ni ade masalah la ape lah....padahal takde apa-apa pon....kan? kan? Mesti korang duk bertanya  ADAKAH BAYI SAYA MEMBESAR DENGAN NORMAL kan? Meh baca sini...

Ingatlah bahawa setiap bayi adalah unik dan akan mencapai tahap-tahap perkembangan fizikal yang utama mengikut masanya sendiri. Kemahiran-kemahiran yang ditetapkan merupakan panduan yang menunjukkan potensi yang boleh dicapai oleh bayi anda - jika bukan sekarang, mungkin tidak lama lagi. 

Dan jika bayi anda dilahirkan pramatang, anda akan mendapati yang dia akan lambat untuk mencapai perkembangan tertentu tidak seperti kanak-kanak lain. Jangan risau, kebanyakan doktor akan memeriksa pembesaran bayi pramatang dari waktu yang dia sepatutnya dilahirkan dan menilai kemahiran yang dicapainya sewajarnya.

Lega dah?? Hehehe.. Ingat tau, info ni sebagai panduan sahaja. Jangan lah terlalu bimbang nak2 bile anak-anak kawan kita semua dah mencapai perkembangan yg sepatutnya. Jangan paksa baby kita sebaliknya sama-sama lah kita sokong dan pk cara terbaik dalam membantu menggalakkan perkembangan anak-anak
kita. Wallahualam...

SUMBER: Baby Center

0 Kata-Kata Sayang:

Previuos Entry