-->

Wanita hamil tidak boleh makan durian!


Hmm.. teringat pulak masa mengandungkan Aqif dulu. Jangan makan durian sangat! Tak elok! Durian tu panas! Meleleh air liur mummy terbayangkan isi durian yang kuning raja tuh! Pergh...

Mungkin mommies pun pernah dengar kan larangan? Ke tak penah? Ke korang main telan je seme mentang-mentang lah korang mengidam kan? Cayalah! hahahaha

Terliur pulak mummy tengok!

Ada orang kata durian pantang bagi wanita hamil, tapi ada jugak yang kata takde masalah asalkan tidak terlalu banyak. Mesti u'olls konfius kan? Yang mana satu sebenarnya? Boleh ke tak boleh ni kan? Jangan gusar Jangan khuatir hatta Jangan resah gelisah oke! Persoalan tu akan segera terjawab setelah membaca artikel ini.

Adakah selamat untuk saya makan durian semasa kehamilan?

Sesetengah komuniti di Asia masih mengekalkan pantang larang tidak makan durian semasa kehamilan. Sebagai contoh, pendekatan tradisional orang Cina untuk kesihatan, durian dianggap terlalu “panas” untuk dimakan semasa kehamilan. Oleh sebab itu, kebanyakan komuniti orang Cina di Asia Tenggara menasihatkan bakal-bakal ibu untuk tidak makan raja buah ini.

Dengan tegas dinyatakan bahawa tidak terdapat sebarang kajian mengenai keselamatan makan durian semasa kehamilan. Pada masa yang sama, sains moden tidak menjumpai sebarang sebab untuk mengatakan ianya tidak selamat untuk makan durian. Tiada sebarang sebab untuk mengatakan bahawa makan durian semasa kehamilan boleh menyebabkan tekanan darah tinggi pada bakal-bakal ibu atau ruam lampin pada bayi baru lahir.

Walau bagaimanapun, seorang wanita yang hamil hendaklah makan durian dalam jumlah yang sedikit kerana buah ini mengandungi banyak gula dan karbohidrat – dua ulas yang bersaiz sederhana mengandungi kira-kira 60 kalori. Durian adalah dalam kumpulan makanan yang mengandungi glisemia tinggi, oleh sebab itu, adalah baik untuk menghadkan pengambilannya semasa kehamilan. Mereka yang mempunyai diabetis kehamilan hendaklah mengelakkan diri daripada makan durian kerana kandungan gulanya yang tinggi.

Beberapa orang penyelidik telah menekankan faedah sulfur organik dan triptofan yang terdapat dalam durian. Sebatian-sebatian ini mengandungi kesan antioksida. Ia juga mengandungi ciri-ciri antimikrob, antibakteria dan antikulat yang baik untuk kehamilan.

Ia menjelaskan sebenarnya tidak ada larangan makanan apa pun untuk wanita yang sedang hamil. Semua makanan boleh diambil. Hanya yang perlu diperhatikan adalah sebanyak mama kuantitinya. “Untuk durian satu atau dua biji saja sudah cukup, jangan lebih!” Hal ini untuk menghindari efek yang ditimbulkan dari kandungan durian (diabetes dan penyakit jantung).

Mommies dengan kehamilan trimester pertama sebaiknya menahan diri dulu dari makan durian ni. Bukan ape, peringkat awal kehamilan ini kontraksi yang timbul kemungkinannya lebih besar. Sebagai langkah berjaga-jaga kan? Tak salah pon!

notakaki: sile minum banyak air masak @ skyjuice bile dah makan durian untuk menutralkan balik tubuh mommies ye! paham?!

2 Kata-Kata Sayang:

Hunny said...

ramai yang cakap macam tue. Tapi masa Hunny mengandung, Hunny makan je durian, nenas pun Hunny makan. Alhamdulillah, ok jer

Sarah Nadia said...

@Hunnyhehehe..btol la...mummy pun mkn jgk durian...sbb ngidam sgt2...tp bpada2 la sbb tetap risaukn baby...cepat2 recover ngn air balik..nenas ek? nenas elok mkn mse akhir2 bln tu org tua2 ckp.leh bersihkn baby..ntah la btol ke tak tp mummy mkn je..awl2 bln taklah..bhaye sbb tajam!hehehe

Previuos Entry