-->

Marilah BERMAIN!

Perhatikan anak-anak anda. Kuat tak mereka bermain?? Aqif saya memang kuat bermain! Mungkin sebab anak lelaki kot? Anak lelaki lebih banyak mainnya berbanding anak perempuan. Korang tau tak yang bermain adalah satu cara bayi dan kanak-kanak mengembangkan deria rangsangan mereka? Deria rangsangan terhadap dunia dan deria rangsangan yang dapat buat mereka menyesuaikan diri.

Ianya bermula dengan anda semasa mereka membesar. Jadi, luaskan permainan mereka dengan alat-alat permainan, objek dan lain-lain bentuk permainan. Aqif saya tak berapa suka dengan mainan-mainan yg saya belikan untuk dia. Dia lebih tertarik dengan 'mouse laptop', kotak tisu, remote tv, hp atau yang seangkatan dengannya. Tapi takpelah selagi dia masih ada minat untuk bermain kan? Jimat jugak duit mummy tak payah pening-pening beli mainan kan even kadang-kadang mummy yang syok lebih tengok baby toys ni kan? haha

Saya juga selalu bermain beberapa permainan dengan Aqif. Kebiasaannya saya main 'hide & seek' atau orang kita panggil sorok-sorok tapi orang ganu panggil tang nusuk! mummy buatlah cari-cari Aqif mula lah budak kecik ni tercari-cari mana mummy dia bila dengar mummy panggil "mana Aqif Rizqi aaa.." Mummy main 'ba ba cak' jugak! Besenya depan cermin time nak mandi tu. Tersengeh-sengeh tersipu malu lah anak mummy sorang ni. Comey je nak2 nampak gigi 4 batang tu! Dan permainan yang paling Aqif suka adalah main bayang-bayang atau wayang kulit. Macam yang bese aku main kecik-kecik dulu! Kat dinding, kat lantai dia memang seronok tengok bentuk bayang-bayang tu. Hatta, bila keluar jalan malam2, dia sangat kusyuk tengok bayang-bayang kita kat jalan tu!


Antara bentuk bayang-bayang yang bese mummy buat untuk Aqif Rizqi. Hehehe. Seronok tau! Korang try lah! Pasti anak-anak korang suke! Bermain dengan anak-anak merupakan perkara yang amat manis dan menakjubkan sekali bagi mereka yang bergelar ibu bapa macam kita ni lah. Ianya adalah satu bahagian penting cara bayi dan kanak-kanak membesar dan belajar.

Masa yang diluangkan semata-mata untuk berseronok bersama-sama dengan anak-anak. Tapi sebenarnya selain itu

  • kita menyediakan pelbagai jenis peluang pembelajaran buat mereka
  • kita juga membantu anak belajar untuk percaya dan bergantung kepada ibu bapa
  • turut menjadikan anak berasa selesa dan selamat yg mana akan membantu dia membesar
  • membantu anak-anak mengintegrasikan idea-idea ketika mereka belajar tentang dunia realiti
  • dan membantu kita mengenali sesama sendiri dan merapatkan kita dengan anak tersayang


Aqif dengan walker die. Dah tercabut dah pun bintang tuh. Ganas btol!
Aqif dengan bola-bola cinta die! Haha
Sukalah die main dengan ulat bulu die tu. Muke pon dah serupe ulat bulu naik daun dah!


KAJIAN TENTANG BERMAIN

Kajian mengatakan persekitaran anak dan pengalaman yang mereka lalui terutamanya pd 3 tahun pertama amat kuat mempengaruhi perkembangan seseorang anak tersebut.

  • Salah satu cara terbaik utk anak belajar. Sama ada XTVT yg dirancang oleh kita untuk anak bermain atau permainan bebas di mana permainan itu tak dirancang dan anak kita bermain ikut cara dia sendiri.
  • Kita boleh tahu personaliti dan tabiat anak kita melalui bermain
  • Anak kita akan dapat banyak manfaat jika mereka boleh meneroka XTVT yg secara semulajadinya akan menarik minat mereka
  • Amat penting utk membentuk kecekapan sosial seseorang anak <--- Salah satu kebaikan playground & tempat-tempat seperti pusat asuhan kanak-kanak dan pra sekolah!
  • Bermain membantu anak mengembangkan pemahaman mereka terhadap diri sendiri serta personaliti mereka.Contohnya melihat muka dia sendiri dalam cermin! Cubalah!


SUMBER: Majalah Mami Bayi

0 Kata-Kata Sayang:

Previuos Entry